تبلیغات
گفتگوی دینی - امامزاده یحیی و امامزاده محمد علیهما السلام

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

http://harameyar.com/design/emamzadegan/my_doc/emamzadegan/tehran/0253/image/1.jpg

السلام علیک یا یحیی و یا محمد
من نسل الامام زین العابدین (ع)


" السید عزالدین ابوالقاسم یحیی " با دوازده واسطه به امام چهارم حضرت علی بن الحسین (ع) میرسد. پدر و مادر آن بزرگوار علامه صدرالصدور سید شرف الدین ابوالفضل محمد و خاتون مکرمه ستی شرف خراسانی طاب ثراهما هستند.

عناوین مطالب :
* نسب شریف امامزاده یحیی (ع)
* نامگذاری توسط نبی مکرم اسلام (ص)
* کرامتی در برابر حکم رضا قلدر !
* اقامه نماز جماعت توسط رهبر معظم انقلاب در بقعه مبارک
* نهری برای شفای اهالی
* گرفتاری قاتلین
* کوتاهی نکنید
برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .

مقدمه
بقعه متبرکه که حضرت ابوالقاسم عزالدین یحیی (ع) مشهور به امامزاده یحیی (ع) در کوچه ای به همین نامه در خیابان ری، نرسیده به خیابان مصطفی خمینی در یکی از محلات قدیمی شهر تهران که سابقا به آن عودلاجان گفته می شد واقع شده است. نسب شریف آن حضرت که از نقبای شهر قم و ری بوده است به امام زین العابدین (ع) می رسد.
در مجاورت بقعه آن حضرت، بقعه امامزاده محمد (ع) که گفته می شود برادر ایشان و به نقلی فرزند ایشان قرار ارد. بقعه مقدس امامزادگان یحیی و محمد دارای صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، شریح، حرم آیینه کاری شده، سرداب، گنبد کاشی مخروطی شکل و سقاخانه است.
قدیمی ترین اثر منقول به این بقعه تاریخی که ساختمان اصلی بنای آن نیز به دوره مغول نسبت داده می شود صندوق چوبی روی مرقد است که دارای تاریخ 895 هجری قمری است.
در باب نام و نسب شریف امامزاده یحیی نوشته شده : این بزرگوار با 12 واسطه به امام چهارم (ع) می رسد و پس از پدر، نقابت (1) طالبیه ری، قم و آمل را به عهده داشته و به سال 592 هجری قمری به دست علاء الدین تکش خوارزمشاه به شهادت رسیده است.

اسناد قوی برای نسب این بزرگوار
درباره شخصیت والای امامزاده یحیی علمای انساب و غیره مطالب ارزنده ای ذکر نموده و نسب ایشان به طور قطع به امام چهارم حضرت علی بن الحسین زین العابدین (ع) می رساند. از جمله :
1- مرحوم ایت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی (ره) که عراقی ها وی را سید نسب شناسان می دانند جزوه ای به نام رساله العزیه تقریبا به طور کامل از ایشان و آباء و اجداد و فرزندان و خاندانش به رشته تحریر در آورده است.
2- مورخ جلیل القدر شیخ محمدعلی قمی صاحب کتاب انوار المشعشعین
3- مرحوم علی بن بابویه قمی
4- مرحوم شیخ عباس قمی در منتهی الآمال در ذکر اولاد امام سجاد (ع)
5- در کتاب انسان بیهقی
6- علامه مجلسی در کتاب بحار
7- آیت الله العظمی بروجردی
8- آیت الله سرخه ای

نسب شریف امامزاده یحیی (ع)
در باب نام و نسب شریف امامزاده چنین نوشته اند:
این بزرگوار " السید عزالدین ابوالقاسم یحیی " با دوازده واسطه به امام چهارم حضرت علی بن الحسین (ع) میرسد. پدر و مادر آن بزرگوار علامه صدرالصدور سید شرف الدین ابوالفضل محمد و خاتون مکرمه ستی شرف خراسانی طاب ثراهما هستند.

نامگذاری توسط نبی مکرم اسلام (ص)
در کتاب انسان بیهقی نسخه خطی چنین نوشته شده است که شنیدم از افراد مورد اطمینان که شرف الدین پدر عزالدین یحیی چند دختر داشت و پسری نداشت. پس زمانی که عیالش حامله شد شبی پیغمبر خدا را در خواب دید و عرض کرد یارسول الله (ص) عیالم حامله است، اسم این طفلی که در شکم است چه بگذارم ؟
 حضرت فرمودند که اسمش یحیی باشد و شرف الدین از خواب بیدار شد و گفت خوشحال شدم که این حمل، پسر است. اسم او را یحیی بگذارم و حال آنکه تا آن زمان در نسب طائفه ما یحیی نبود. پس بعد از وضع حمل به جهت فرمایش پیغمبر (ص) او را یحیی نام گذاردند.

خاندان آن بزرگوار
در خاندان جلیل ایشان علماء و نقباء و فقا و شعرا و متکلمین بسیار بودند از قبیل علامه جلیل نقیب سید ابوالحسن المطهر که از علمای عصر و رجال برجسته زمان خود بوده و ظاهرا در قم مدفون است.

ابوالفضل محمد الشریف
ابوالفضل محمد الشریف معروف به سلطان محمد الشریف، قبر ایشان قریب در مدرسه مبارکه مرحوم آیت الله آقا سید صادق قدس سره معروف و مشهور و مزار مومنین است و کرامات متعدد از ایشان نقل شده که شمه ای از آن ها را مورخ جلیل مرحوم شیخ محمدعلی قمی کجویی الاصل در کتاب مستطاب انوار المشعشعین ذکر فرموده و نسب شریف آن سید عالی مقام روی مرقدش نوشته شده است.

الحسین الکوکبی
الحسین الکوکبی بن احمد الرخ از بزرگان بنی هاشم بوده و دوره مستعین بالله عباسی در قزوین خروج کرد و بالاخره در طبرستان کشته شد. مادرش رقیه دختر جعفر بن محمد بن اسماعیل بن الامام جعفر الصادق (ع) است.

نوابغ در خاندان آن بزرگوار
هر چند در این مجال فرصت معرفی همه خانواده و اجداد امامزاده یحیی وجود ندارد ولی در مجموع از طرف مادری نسبشان به چند طریف مستقیما به ائمه طاهر علیهم السلام میرسد.

کرامتی در برابر حکم رضا قلدر
در سال 1318 رضاشاه قلدر تصمیم به تخریب بقعه و تبدیل به پادگان نظامی میگیرد و سرهنگی که بدین مأموریت گماشته شده بود در خواب می بیند که پایش شکسته است و همینطور هم میشود. هنگام تخریب بقعه پایش در قبری فرو می رود و می شکند و همین بیدارگری موجب انصراف وی از آن مأموریت می شود.
پس از وی مهندسی کلیمی به این امر گماشته می شود که ناگاه سیدی پیدا می شود و سیلی محکمی بر وی می زند. نکته قابل توجه اینکه پس از آن رخداد از هر دوی آنها اثری پیدا نشد. سرانجام بقعه به پادگان نظامی تبدیل شد ولی به مرقد مطهر هیچگونه تعدی صورت نگرفت.

اقامه نماز جماعت توسط رهبر معظم انقلاب در بقعه مبارک
در اهمین این بقعه بس که در سال 1384 ه.ش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) به زیارت امامزادگان یحیی و محمدم شرف شدند. افراد محلی حاضر می گویند که ظاهرا معظم له نیمه های شب به این بقعه مبارک مشرف شده و به حالت تهجد تا صبح در صحن امامزاده حضور داشتند. نکته جالب توجه اینکه رهبر معظم انقلاب فریضه صبح را نیز به جماعت در همین مکان مقدس برپا نمودند و این نشان از اهمیت و شرافت این امامزادگان واجب التعظیم دارد.

شهادت
بعد از آنکه امامزاده یحیی در سال 592 هجری قمری به دست علاء الدین تکش خوارزمشاه به شهادت رسید، سرّ قرمایش پیغمبر (ص) ظاهر شد. زیرا فرمایش آنحضرت اشاره به این مطلب داشت که این طفل را در آخر امر همچون یحیای پیغمبر شهید می نمایند.

نهری برای شفای اهالی
بعضی علمای انساب این طور نگاشته اند که نهری در ری قرار دارد که شمشیری را که بوسیله ی آن امامزاده یحیی به شادت می رسد در آن نهر شسته می شود. راویان محلی چنین به یاد دارند که جوی آبی در این مکان جاری و پر از زالو و ماهی سیاه کوچک بوده است و از آنها برای درمان و شفای اهالی استفاده می شده است.

گرفتاری قاتلین
از جمله کرامات حضرت این بوده که خداوند متعال پس از شهادت این بزرگوار، انتقام خون او را از قاتلینش ( علاء الدین تکش خوارزمشاه و اطرافیانش ) میگیرد و آنها گرفتار چنگیز مشغول شدند. آنها در آبسکون آمل به خفت و خواری دچار گردیدند و در تاریخ آمده که حتی کفن برایشان نبود و در لباس خود دفن شدند و به همراه تمام خاندانش از بین رفتند.

کوتاهی نکنید

آیت الله سرخه ای از علمای قدیمی که خدماتش برای اهالی امامزاده آشکار است در خاتمه نوشتاری که درباره امامزاده یحیی نگاشته اند می نویسد : مومنین خصوصا مجاورین این بقعه متبرکه را توصیه می نمایم که از زیارت این مرقد مبارک کوتاهی نفرمایند.

شجره نامه امامزادگان یحیی و محمد علیهما السلام

حضرت امام سجاد (ع)
سید الجلیل عبدالباهر (ع)                                              حضرت امام محمد باقر (ع)
محمد الکبیرالاقط ابی عبدالله الحمدث العالم المعدنی
ابی القاسم حمزه الاکبر ( حمزه بهادر )
الشریف ابی جعفر محمد الرئیس
الشریف علی ابی القاسم النقیب بقم
الشریف الجلیل ابی الفضل محمد
ذی الحسین الذکی الفاضل ابی القاسم علی
صدر الکبیر المرتضی ابی الحسن المطهر
شرف الدین محمد نقیب به ری
صدرالسعید المرتضی الکبیر ابی الفضل ذی المفخرین محمد
صدرالسعید عزالدین ابی القاسم علی نقیب بقم و الری
صدرالکبیر شرف الدین ابوالضل محمد
السید الجلیل عزالدین ابی القاسم یحیی (ع)                    السید الجلیل محمد (ع)

مرکز فرهنگی قرآنی آستان مقدس امامزادگان یحیی و محمد علیهما السلام
1- دیوان نقابت تشکیلاتی سیاسی اداری بود که در نیمه اول قرن سوم هجری در حکومت عباسیان ایجاد شد و وظیفه‌اش سرپرستی سادات بنی هاشم بود. در طول تاریخ، همواره برخی افراد غیر سید، سعی کرده‌اند خود را سید وانمود کنند. نقیب النقبا سرپرست همه سادات تحت فرمان خلیفه بود که از بین شخصیتهای دانشمند با صلاحیت توسط او منصوب می‌شد و مسئول انتخاب نقیبان شهرها و محله‌ها بود. او وظیفه داشت به سادات ماهانه مقرری پرداخت کند و نسب آنان را حفظ کند تا کسی خود را به دروغ به سادات منتسب نکنند و از شأن آنان پاسداری کند. او بر تحصیل، ازدواج، اشتغال و زندگی آنها نظارت می‌کرد و از حقوقشان در دیوانهای دیگر و دادگاهها دفاع می‌کرد. این شبکه گسترده از نقبا از اندلس در غرب تا ترکستان در شرق گسترده شد و قرنها پس از عباسیان هم دوام آورد.


نوشته شده توسط الـــعبد در جمعه 1 فروردین 1393 و ساعت 01:10 ب.ظ [+] | نظرات ()