تبلیغات
گفتگوی دینی - دروغ 2

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

سلام علیکم . به حول قوه ی الهی بحث دروغ رو پیش میگیریم .

در این بخش ان شاء الله اولین مرتبه ی دروغ رو میگیم.

در شروع، نکات خلاصه ای از این مطلب را بیان میکنیم :
1- فرقی نیست بین اینکه دروغی را که میگوید در کتابی دیده باشد و خودش نسبت دهد.
2- بنابر احتیاط از هر کتابی که می بیند نقل نکند بلکه از کتابهایی نقل کند که بنوشته اش اعتماد و ... ( در مطلب کامل موجود است ) دارد.

3- در نقل به مضمون، باید ذکر کند که مضمون حدیث اینست .

برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .

1- دروغ بر خدا و پیغمبر و امام : بدترین نوع دروغ همین است که ما به یک حدیث اکتفا میکنیم . حضرت باقر (ع) به ابونعمان فرمود : یک دروغ هم از قول ما مگو، زیرا که آن دروغ تو را از دین حنیف اسلام خارج میکند . ( لاتکذب علینا کذبه فتسلب الحنیفیه. کافی ج2 ص 253 )

در بحث دروغ فرقی بین این نیست که دروغ را به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا به اشاره بفهماند و همچنین فرقی نیست بین اینکه دروغی را که میگوید در کتابی دیده باشد و خودش نسبت دهد یا اختراع خودش باشد . لازم به ذکر است ترجمه ی بخلاف هم دروغ است مانند اینکه قران را بخلاف ترجمه کند .

از موارد دروغ بر خدا آنستکه شخص دروغی بگوید و برای اثبات آن بگوید خدا شاهد است ! حدیثی در این باره هست که حقیقتا ادم احساس تأسف میکند برای این شخص . حضرت صادق (ع) فرمود ( در جواب قسم دروغگو بر خدا ) خداوند میفرماید آیا جز من کسی را پیدا نکردی که بر او دروغ ببندی ؟ ( وسائل الشیعه کتاب الایمان باب 5 ج 16 ص 124 حدیث 2 )

خب حالا سوالی پیش میاد که اگر ما حدیثی را در کتابی دیدیم و واقعا نمیدانیم آن مطلب درست است یا نه، آن را نقل نکنیم مبادا اینکه دروغ شود ؟ ( در اینجا عین متن کتاب گناهان کبیره را می آوریم )

اما احادیثی که در کتابها موجود است و علمی بصدق و کذب آنها نیست یعنی واقعا نمیداند آیا قول امام است یا نه، در صورتی که آن حدیث مخالف ضرورت دین و مذهب نباشد و نیز موجب هتک مقام امام (ع) هم نباشد و غرابتی که موجب هتک اخبار شود بقسمی که بواسطه ی سبکی آن، عقل سلیم از پذیرفتنش اباء دارد نباشد نقل کردن چنین اخباری با استناد بکتابی که در آن دیده جایز است، یعنی بگوید در فلان کتاب از امام (ع) چنین رسیده یا فلان شخص از امام (ع) روایت میکرد و علاوه بر آنچه ذکر شد، بنابر احتیاط از هر کتابی که می بیند نقل نکند بلکه از کتابهایی نقل کند که بنوشته اش اعتماد و مولفش را بتقوی و ورع شناخته و کمال وثوق را باو داشته باشد.

بروایتی بسنده میکنیم . امیرالمومنین (ع) به حارث همدانی فرمود : نقل نکن برای مردم هر چه را که شنیدی که همین (بی مبالاتی در نقل) کافی است در دروغگوئی . (نهج البلاغه رساله 68)

بحثی هم هست بنام نقل به مضمون که در آن مضمون حدیث را نقل میکنند نه الفاظ آن را . که البته این موضوع شاید کاربرد خوبی داشته باشه زمانی که شما الفاظ دقیق حدیث را یاد ندارید اما مضمونش رو فهمیدید و میخواید برای کسی نقل کنید . این مورد در صورتی جایز است که نقل کننده دارای قوه ی فهم قواعد عربی بوده و مزایای کلام را بفهمد، پس مضمون و خلاصه ی مراد حدیث را که دلالتش آشکار است نقل نماید با تصریح باینکه مضمون حدیث اینست .

غالب مطالب این پست مربوط بود به اولین مرتبه ی دروغ که دروغ بر خدا و پیامبر و امام بود که شاید نسبت به بقیه ی موارد طولانی تر بود .

ان شاء الله در پست های بعد به ادامه ی این مسئله میپردازیم . التماس دعا . والسلام



نوشته شده توسط الـــعبد در پنجشنبه 15 تیر 1391 و ساعت 01:57 ق.ظ [+] | نظرات ()