تبلیغات
گفتگوی دینی - خیانت به امانت 2

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

http://up.vbiran.ir/images/xrv4bn1gujdexb7dxis.jpg

سلام علیکم. به بحث خیانت به امانت میرسیم و با معرفی اقسام آن و مطالب بیشتری در خدمت هستم.
خلاصه و نکاتی از این مطلب :
1- ما باید نسبت به عقل هم امانتدار باشیم و آن را در وجودمان حاکم قرار دهیم.
2- متأسفانه در دوره ی ما بیشتر مردم به امانت خداوند خیانت میکنند.
3- قرآن میفرماید : روز قیامت رسول خدا (ص) میگوید پروردگارا به درستیکه قوم من این قرآن را رها نمودند.
 برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .
خیانت به امانت بر سه قسم است : 1- خیانت به امانت خدا 2- خیانت به امانت رسول (ص) 3- خیانت به امانت مردم
1- خیانت به امانت خدا : خداوند در قرآن میفرماید : به درستی که ما امانت ( که همان تکالیف و واجبات و محرماتی است که توسط پیغمبر بیان شده ) را بر آسمان ها و زمین ها و کوه ها عرضه داشتیم، از برداشتن آن شانه خالی کردند و ( و به خاطر سخت بودن امانت داری ) از آن ترسیدند و انسان آن را برداشت ( چون این استعداد را داشت ) به درستیکه او ( به خاطر خیانت به امانت الهی ) بسیار ستمگر و نادانست. ( سوره33 آیه72 ) مواردی که نیاز بودم اضافه کنم، اضافه کردم.
همچنین ما باید نسبت به عقل هم امانتدار باشیم و آن را در وجودمان حاکم قرار دهیم. اگر کسی عقلش مغلوب شد و شهوتش غالب، به امانت خدا خیانت کرده است. انسان باید تمامی احکام الهی را یاد بگیرد و با جدیت به آن ها عمل کند. هرزمانی که وقت نماز میشد امام علی (ع) بر خودش می پیچید و می لرزید و رنگش عوض میشد. به ایشان گفتند چرا اینطور میشوید ؟ فرمودند : هنگام نماز است و وقت ادا کردن ( یکی از ) امانت ( های ) خداست همان امانتی که بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه شد و نتوانستند قبول کنند و از ادای آن ترسیدند ( تفسیر صافی ج2 ذیل آیه72 سوره احزاب ص370 ) البته امانت خدا فقط نماز نیست.
متأسفانه در دوره ی ما بیشتر مردم به امانت خداوند خیانت میکنند. نه تنها به احکام عمل نمیکنند بلکه دنبال یادگیری آن هم نمیروند. اگر کسی به دهات رفت و آمد داشته باشد متوجه میشود که در آن جاها نیاز زیادی برای تبلیغ است.
2- خیانت به امانت پیغمبر (ص) : حدیث معتبری به نام ثقلین در بین شیعه و سنی است که پیامبر اکرم (ص) قبل از وفات فرمودند : به درستیکه من وامیگذارم بین شما دو چیز سنگین و نفیس و پر ارزش را؛ یکی قرآن مجید و دیگری عترتم و در قیامت از شما سوالم میکنم که با این دوچیز بزرگ چه کرده اید ؟ ( بحارالانوار ج6 )
حال وظیفه ی ما نسبت به این دو امانت بزرگ پیامبر (ص) چیست ؟ در مورد امانتداری نسبت به قرآن این است که شخص، پیوسته قرآن بخواند و معارف آن را یاد بگیرد و به دستوراتش عمل کند و خیانت به این امانت ترک خواندن قرآن و تدبر در آن و عمل کردن به آن است. خداوند در قرآن میفرماید : روز قیامت رسول خدا (ص) میگوید پروردگارا به درستیکه قوم من این قرآن را رها نمودند. ( سوره25 آیه32 ) اما در مورد عترت پیامبر این است که 12 امام را بشناسد و کمال محبت را به آن ها داشته باشد و در دستورات، پیرو آن ها باشد و فضائل و نام آن ها را ذکر کند و در شادی های آن ها شاد و در غم های آنان غمگین باشد و به زیارت آن ها برود. همچنین نسبت به سادات خاشع باشد و در تلاش برای رفع گرفتاری هایشان باشد تا امانت جدشان را رعایت کرده باشد.
3- خیانت به امانت مردم : امانت بر دو قسم است :
امانت مالکی : یعنی شخص مال خودش را به قصد و هدفی، به کسی میسپارد. خواه منظور حفظ آن مال باشد که ودیعه گویند یا بهره برداری از آن مال باشد که اجاره گویند.
امانت شرعی : یعنی مالک آن را امانت نگذاشته است مانند اینکه حیوان همسایه ای وارد خانه میشود یا اینکه گمشده ای پیدا میشود یا اینکه فروشنده پول بیشتری را به خریدار بازمیگرداند.
در هر حال و در هر دو نوع، خیانت به امانت که شامل تعدی، تفریط و مسامحه در رد کردن میشود از گناهان کبیره است.
1- تعدی به امانت : دست درازی و تصرف در امانت را تعدی در امانت میگویند مانند اینکه سوار خودرویی که نزد من امانت است بشوم در حالیکه صاحبش اجازه نداده است یا اینکه پولی از امانت را بردارم به عنوان قرضی که بعدا بازمیگردانم یا حتی اگر مالک امانت، جای خاصی را برای قراردادن امانت قرار داده است صحیح نیست که شخص جای آن را تغییر بدهد. در تمام این موارد اگر مال از بین برود شخص ضامن است و باید آن را برای صاحبش جبران کند و عوضش را تهیه کند.
2- تفریط به امانت : تفریط به امانت یعنی اینکه آنچه را که باید درباره ی امانت رعایت کند، انجام ندهد مانند اینکه پول امانتی را در جای محفوظی نگذارد یا کتاب امانتی را در جای مرطوبی بگذارد. نمیتوان امانت را نزد کس دیگری که به امانتداری او یقین داریم بسپاریم و اگر بخواهیم به سفر برویم نه میتوانیم آن را به سفر ببریم نه میتوانیم به کس دیگری بدهیم. ( جز با رضایت مالک ) اگر مال امانتی در جایی است که نیاز به وجود شخص نیست، میتواند به سفر برود اما اگر با نبودنش آن امانت در خطر است باید آن را به مالک یا وکیلش برگرداند و اگر نتوانست به حاکم شرع بسپارد و یا اینکه سفر را ترک کند ولی اگر سفر ضروری است امانت را با خود به سفر ببرد یا به یک امین بسپارد. نکته ای که قابل ذکر است این است که اگر شخص توانایی نگهداری امانت را ندارد حق ندارد آن را قبول کند اما اگر آن امانت را رد کرد ولی مالکش امانت را گذاشت و رفت، اگر آن مال تلف شود شخص تکلیفی ندارد هرچند بهتر است تلاشش را برای نگهداری آن بکند.
3- مسامحه در رد کردن امانت : اگر مالک امانت، مال را تنها برای نگهداری به کسی واگذارد کند هرگاه آن امانت را بخواهد شخص باید برگرداند طوری که نگویند در این کار مسامحه و تنبلی کرده است هرچند آن مالک، کافر باشد اما اگر مالک، دزد باشد باید مال را به صاحب واقعی مال برگرداند.
اگر شخص از تلف شدن مال میترسد یا میداند که میمیرد باید امانت را به صاحبش برگرداند و اگر میسر نبود باید به وکیل یا حاکم شرع یا امین برساند و یا اگر اینها هم نشد اگر وارثش را امین میداند به او بسپارد ولی اگر امین نمیداند واجب است وصیت کند و شاهد بگیرد و خصوصیات مالک را بیان کند. همچنین اگر صاحب مال بمیرد، شخص باید مال را به وارث او برساند مگر اینکه وارث را نشناسد و همچنین اگر او چند وارث دارد باید همه ی وارثین را جمع کند یا به وکیل بدهد اما اگر مال را به یک وارث بدهد ضامن سهم دیگران هم هست.


نوشته شده توسط الـــعبد در جمعه 17 شهریور 1391 و ساعت 05:22 ب.ظ [+] | نظرات ()