تبلیغات
گفتگوی دینی - تکبر کردن 6

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

در این پست به بخشی از علاج علمی می پردازیم و همچنین مبحث علاج عملی را هم آغاز خواهیم کرد.
خلاصه و نکاتی از این مطلب :
1- اگر صفتی در انسان باشد و او در عمل، ضد آن عمل کند، آن صفت کم کم در وجود او از بین میرود.
2- علت مهم واجب شدن عبادات، رفع تکبر است.
3- اگر انسان بفهمد که خالقی دارد و همه چیز برای اوست و نعمت ها همه از اوست حالت شکستگی و ذلت در برابر بزرگی خداوند پیدا میکند.
 برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .
یکی از راه ها و علاج های علمی این است که اگر شخص مفروض، بنده ای داشته باشد که از خودش پایین تر باشد و با این حال، حاکمی داشته باشد که در هر حال مغلوب او باشد، اگر خودش را در نسبت به بنده اش ببیند حالت تکبر در او ایجاد میشود اما اگر خودش را نسبت به حاکمِ بالاتر از خودش ببیند، حالت خضوع و خشوع و نیازمندی در او پیدا میشود. در اول، این حالت خشوع برای خالق است اما با مرور زمان این خشوع برای مخلوقات او هم پیدا خواهد شد.
2- علاج عملی مرض تکبر : اگر صفتی در انسان باشد و او در عمل، ضد آن عمل کند، آن صفت کم کم در وجود او از بین میرود. پس علاج مرض تکبر بطور خلاصه خشوع و تواضع در گفتار و رفتار است و همانطور که در اول قول داده بودیم به بررسی تواضع می پردازیم.
خداوند در قرآن کریم میفرماید : بندگان رحمان آنهایند که روی زمین از روی تواضع راه می روند. ( سوره5 آیه64 ) پیامبر اکرم (ص) فرمودند : محبوب ترین و نزدیک ترین شما در روز قیامت به من،  کسی است که اخلاقش نیکوتر و تواضعش بیشتر باشد و دورترین شما از من در قیامت تکبر کندگانند. ( بحارالانوار ) الحمدلله تا به حال فضیلت تواضع مشخص شد.
امام علی (ع) فرمودند : از مرض کبر، خدای تعالی بندگان مومن خود را نگه می دارد و به وسیله نمازها و زکات ها و کوشش در روزه ی روزهایی که واجب گردیده تا نفس های آن ها رام گردد ... ( نهج البلاغه خطبه قاصعه 192 ) پس علت مهم واجب شدن عبادات، رفع تکبر است پس یکی از معالجات این مرض، سعی در انجام عبادات با شرایط قبولی آنهاست که هرگز عبادات با تکبر پذیرفته نیست.
تواضع حالتی است که انسان شکسته نفسی کرده و خود را ذلیل می بیند و درواقع هم همین است زیرا انسان از خودش چیزی ندارد. تواضع سه قسم است : 1- تواضع در برابر خداوند 2- تواضع در برابر پیغمبر (ص) و امام (ع) 3- تواضع در برابر مردم.
1- تواضع در برابر خداوند : اگر انسان بفهمد که خالقی دارد و همه چیز برای اوست و نعمت ها همه از اوست حالت شکستگی و ذلت در برابر بزرگی خداوند پیدا میکند. برای رسیدن به این حالت باید عبادات خداوند را با اخلاص انجام دهد و همیشه خودش را در انجام وظایف بندگی مقصر بداند زیرا آنطور که باید و شاید خداوند را نپرستیده است. همچنین باید نعمت های خداوند را بزرگ و از طرف نعمت دهنده ی واقعی ببیند و روایت شده که اگر غذایی را خوردید و به شما صدمه زد نگویید آن غذا بد بود بلکه بگویید مزاج من مناسب نبود و از این قبیل حرفها. در آداب غذا خوردن ( برای تواضع بیشتر ) آمده است که باید بنده وار چیز بخورد و کفش ها را در آورده و با کمال ادب روی زمین بنشیند و نان را گرامی بدارد و ابتدا با نام او شروع کند " بسم الله " و در انتها شکر او را کند " الحمدلله ". روایت شده است که پیامبر اکرم (ص) همانطور که در تشهد می نشستند بر سر سفره غذا هم می نشستند. همچنین باید قرآن مجید را بزرگ بداند و بدون طهارت آن را مس نکند و به طور کل هرچه منتسب به خداوند است ( مانند مساجد ) را گرامی بدارد.
2- تواضع در برابر پیغمبر (ص) و امام (ع) : از اثار بزرگ تواضع در برابر خداوند، تواضع در برابر پیغمبر و امام است زیرا این ها نشانه و آیات بزرگ خداوند هستند و شخص باید خودش را در برابر این ها کوچک کند. مثلا نام پیغمبر و امام را بدون طهارت مس نکند و وقتی اسمشان برده میشود بر آن ها صلوات بفرستند چنانچه بعضی از بزرگان اگر وضو نداشتند نام معصومین را نمی بردند. امام صادق (ع) هنگام بردن نام حضرت محمد (ص) چنان خم می شد که صورت مبارکش نزدیک زانوهایش می رسید. همچنین تواضع در برابر سادات، از موارد تواضع در برابر پیغمبر (ص) و امام (ع) است.
3- تواضع در برابر مردم : ما این قسم از تواضع را در دو نوع تعریف میکنیم . 1- نوع اول : تمام مردم با یکدیگر مساوی و مخلوق و مغلوب خداوند هستند و هرکس در هر مقامی باشد حق فخر فروختن به دیگری را ندارد که از نظر عقلی هم جایز نیست و همچنین کسی نمیتواند توقع داشته باشد که دیگران برایش فروتنی کنند. بطور مثال تمام غلامان یک سلطان با هم مساوی هستند و نه کسی بر دیگری تکبر میکند و نه کسی تواضع میکند زیرا همه یکسان هستند.
2- نوع دوم : بعضی از افراد بشر عنوان های ویژه ای میگیرند که باید برای آن ها تواضع کرد مانند عنوان پدر و مادری که عقلا و شرعا باید بر آن ها تواضع کرد و در حقیقت تواضع برای آنها، تواضع برای خداوند است. و همچنین عنوان ایمان که باید برای صاحب ایمان تواضع نمود. امام صادق (ع) فرمودند : حرمت مومن ( صاحب ایمان ) نزد خداوند از حرمت کعبه بیشتر است. ( مستدرک کتاب حج باب105 حدیث16 ) و در حقیقت تواضع برای مومن به خاطر ایمانش، تواضع برای خداوند است. و همچنین مانند عنوان عالمی، معلمی، پیری و عناوین دیگر که سزاوار تواضع هستند.


نوشته شده توسط الـــعبد در چهارشنبه 15 شهریور 1391 و ساعت 05:34 ق.ظ [+] | نظرات ()