تبلیغات
گفتگوی دینی - تکبر کردن 5

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

بحث علاج علمی مرض تکبر را ادامه میدهیم.
خلاصه و نکاتی از این مطلب :
1- اگر شحص تکبر به علوم اخروی و دینی و معارف الهی داشته باشد، اثر این علوم باید تواضع و خشوع باشد نه تکبر به آن ها.
2- اگر شخص، عالم و همچنین متکبر است از فضیلت علم محروم مانده است.
3- خداوند میفرماید : آیا گمان میکنند آنچه ما به ایشان از مال و فرزندان داده ایم، خیرهایی است که به آن ها رسانده ایم ؟ نه چنین نیست، بلکه نمیفهمند. ( با تفسیری که ذکر خواهد شد )
 برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .
از موارد دیگر علاج علمی، تفکر در چیزهایی است که باعث تکبر و غرورش میشود مانند نسب و علم. در پایین، علاج علمی چند مورد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد :
علم : علم اگر از دانش های دنیوی باشد، بعد از مرگ نابود میشود بلکه قبل از مرگ هم بخاطر فراموشی یا دلایل دیگر کمرنگ و حتی نابود میشود و چون نفع آن فقط برای چند روز دنیاست ارزش مغرور شدن به آن را ندارد. اما اگر از علوم اخروی و دینی و معارف الهی میباشد اثرش باید تواضع و خشوع باشد نه تکبر به آن ها. قرآن میفرماید : تنها دانایان از خدا میترسند. ( انما یخشی الله من عباده العلماء سوره35 آیه25 ) اگر خشوع پیدا نکرده بود و حالی دیگر داشت معلوم میشود از حقیقت علم بهره و سودی نبرده است و فقط چند اصطلاح یاد گرفته که آن هم ارزش مغرور شدن را ندارد. اما اگر آن علم، احکام دینی و فقه بود زمانی ارزش دارد که به آن عمل شود، پس اگر کسی علم فقه را داشته باشد و به آن عمل نکند مانند خری است که کتاب ها را بار میکند. ( سوره62 آیه5 ) و اگر عالمی متوجه شود که علوم را یاد گرفته و حجت خداوند بر او تمام شده و مسئولیت سنگینی دارد طوری که هفتاد گناه از جاهل بخشیده میشود اما یکی هم از او بخشیده نمیشود متکبر نخواهد بود.
عمل : باید بدانیم که عملی مقبول میشود که با خضوع و حقیقت بندگی باشد و اگر از روی نازکردن و تکبر باشد مانند صورت بی جانی است که ارزش ندارد. کار و عمل خیر زمانی خوب و بامنفعت است که خداوند آن را قبول کرده باشد و این هم کسی نمیداند که آیا این عمل قبول شده یا بخاطر عدم صدق و تقوا رد شده است ؟ بنابراین عمل هم موجب خضوع و خشوع میشود نه اینکه موجب تکبر شود. خداوند در صفات مومنین میفرماید : و آنان که دهند، آنچه دهند ( از انواع طاعات و عبادات و خیرات ) در حالی که دلشان ترسناک است از اینکه بازگشتشان به سوی پروردگار است. ( سوره23 آیه62 ) یعنی از پذیرفته نشدن اعمالشان نزد پروردگارشان میترسند.
شرافت نسب : باید فکر کنیم که اگر این شرافت، ظاهری و دنیوی باشد مثل اینکه پدرش حاکم بوده است، اصل دنیا چیست که امور اعتباری آن چیزی باشد جز اینکه زرق و برقی چند روزه است و درنهایت نابود میشود و به این دلیل تکبر به آن ها، کمال حماقت است. چه بسا کسانی که شخص به آن ها افتخار میکند در حال حاضر، در برزخ و در سخت ترین حالات هستند و صدای ناله ی آن ها بلند است و باز به آن ها تکبر میکند. اما اگر این شرافت، معنوی باشد مانند اینکه شخص سید است باید بداند که شرافت اجدادش به خاطر نزدیکی به خداوند و داشتن فضیلت های انسانی از جمله تواضع با خدا و خلق بوده است و کسی که منسوب به آن ها است باید بیشتر از دیگران با خدا و مردم فروتنی کند و از رذیله هایی مانند تکبر، پاک باشد. اما اگر وابسته و منسوب به عالمی است، اگر خودش عالم و متکبر است که از فضیلت علم محروم است پس کسی که وابستگی به عالمی دارد و تکبر میکند و خود را صاحب فضیلت می بیند چقدر پایین است !
مال : اگر شخص ثروتی داشته باشد ولی خود را از فقیران بزرگتر بداند و به آن ها فخر بفروشد حماقت است. مثل اینکه اگر همسایه ی فقیرش بیمار شد، از او عیادت نکند یا اگر فقیری با او صحبت کرد زیاد به حرف هایش توجه نکند و امثال دیگر. مال، ربطی به کمال انسانی ندارد چنانچه ممکن است بدترین انسان ها از نظر معنوی، دارای بیشترین ثروت مادی باشند و ممکن است در لحظه ای تمام آن مال را از دست بدهند. چه بسیار ثروتمندانی مغروری که پس از زمان کوتاهی، فقیر شده اند. اگر آن ثروتمند، مومن و بافهم باشد مال خود را علت و سبب آزمایش خودش می بیند ( سوره8 آیه28 ) و مسئولیت سختی را برای خودش می بیند و لازمه این فهم و دانش، تواضع است نه غرور. اما اگر آن ثروتمند، بی خبر باشد و مال را خیری از طرف خدا ببیند باید این آیه شریفه یادش بیاید که خداوند میفرماید : آیا گمان میکنند آنچه ما به ایشان از مال و فرزندان داده ایم، خیرهایی است که به آن ها رسانده ایم ؟ نه چنین نیست، بلکه نمیفهمند. ( سوره23 آیه57و58 ) زیرا اگر آن مال و فرزندی که خداوند عطا کرده است موجب کسب سعادت نباشد از قبیل استدراج و غضب، از مصادیق مکر است نه لطف و رحمت. برای اینکه دانسته شود مالی که عطا شده است رحمت و خیر است یا بلا و غضب خداوند، دو علامت در روایات ذکر شده است : 1- تواضع 2- انفاق. پس هر ثروتمندی که اگر روز به روز مالش زیادتر شود، تواضعش به فقیران و انفاقش به آن ها زیادتر می شود آن مال، خیر و موجب رحمت الهی است و اگر تکبر و بخل و حسادتش بیشتر شود، موجب بدبختی اوست.
جاه و منصب : جاه و منصب و اتباع هم پایان پذیر و نابود شدنی است. تکلیف، زمانی واقعا سخت میشود که شخص هم ثروتمند باشد و هم منصب و جاه و مقامی داشته باشد که در این وقت، در معرض خطر بزرگی است که آیا وظیفه ی مهم حضرت حق را انجام میدهد یا اینکه هر لحظه با فریادرسی نکردن از مظلومی و اهانت به مومنی سزاوار عذاب های الهی میشود ؟ بنابراین جاه و منصب هم مانند مال، ربطی به کمال انسانی ندارد و از امور اعتباری است که جای تکبر بر آن نیست و عاقل فریب آن را نمیخورد. حکایت شده است که خلیفه ی عباسی در صف های جماعت مسجد جامع گدایی می کرد. مشهور است که در حال کوری می گشت و می گفت : ای مردم رحم کنید به کسی که تا دیروز بر شما سلطان بوده و امروز دست گدایی اش به سوی شماست.
نیروی بدن : باید دانست که تکبر به قوه و نیروی بدنی که هر لحظه ممکن است با ابتلا به مرضی، از هر ناتوانی ناتوان تر بشود، صحیح نیست و باید حالات مرگ و قبر را یاد کند.
زیبایی ظاهری : باید توجه داشت که زیبایی واقعی، کمال انسانی است که از جمله ی آن، تواضع می باشد. جمال ظاهری تنها، ارزشی ندارد زیرا تا ابد نمیماند و ممکن است با یک حادثه ای مانند تصادف، به کلی از بین برود. اگر شخص حالات بدن خود را در قبر یاد کند که چه ها بر سرش می آید و همچنین الان چه کثافت هایی را با خود حمل میکند و زیر پوست چرک و خون و کثافت می باشد، دیگر جایی برای تکبر میماند ؟


نوشته شده توسط الـــعبد در یکشنبه 12 شهریور 1391 و ساعت 10:55 ق.ظ [+] | نظرات ()