تبلیغات
گفتگوی دینی - دروغ 5 و پایانی

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

سلام علیکم . به بحث نهایی دروغ میرسیم .
خلاصه و نکاتی از این مطلب :
1- در سوره حمد میخوانیم " ایاک نعبد و ایاک نستعین " ( فقط تو را می پرستیم و از تو یاری میجوییم ) اما اگر شهوت پرست و شکم پرست و غیره بودیم در گفتن این جمله دروغگو خواهیم بود .
2- نباید مأیوس بشود که من دیگر اهل صدق و راستی نیستم. قطعا این حال، از شیطان است تا او را از ثواب و مقامات محروم کند.
3- ایمان به خدا و ترس از عذاب او منافاتی ندارد با اینکه به خاطر غلبه ی هوای نفس، معصیت و گناه کنیم.
4- مراد از  آیه ی شریفه که میفرماید با راستگویان باشید، اهل بیت عصمت و طهارتند.
 برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .
باید توجه داشت که زبان گفت و حال یکی باشد. حضرت صادق(ع) فرمود: هنگام گفتن الله اکبر باید جمیع مخلوقات را از عرش تا فرش در جنب بزرگی خداوند کوچک بدانی و اگر خداوند در آن وقت بداند که حال تو چنین نیست میفرماید: ای دروغگو آیا به من نیرنگ میزنی به عزت و جلالم قسم البته تو را از حلاوت (شیرینی) ذکر و سرور مناجاتم محروم خواهم نمود. ( مصباح الشریعه ص92 ) مثلا در سوره حمد میخوانیم " ایاک نعبد و ایاک نستعین " ( فقط تو را می پرستیم و از تو یاری میجوییم ) اما اگر شهوت پرست و شکم پرست و غیره بودیم در گفتن این جمله دروغگو خواهیم بود . و همچنین است وقتی میگوید " و بمحمد نبیا و باالقرآن کتابا و بعلی اماما " ( راضیم و پسندیده ام که محمد (ص) پیغمبرم و علی (ع) امام من و قرآن کتاب و دستورالعمل من باشد ) اما شیطان و هوای نفس را پیشوای خود قرار میدهد و از آنها پیروی می کند. زمانی که به امام خود میگوید : " سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم " ( هر که با شما سلم و آشتی است من هم با او سلمم و هرکه با شما در جنگ است من هم با او درجنگم ) در حالیکه با دشمنان دین، دوست است. و نمونه های دیگر که فکر میکنم معنی و مقصود سخنانم برای شما روشن شد .
سوالی پیش می آید که پس ما در دعاها و در نماز چه کنیم که مبتلا به دروغ نشویم ؟ جواب این سوال مفصل است اما به اجمال عرض میکنیم . مقصود از این تذکرات، جلوگیری از بیماری ها و مرض های عجب و غرور و از خود راضی بودن است که انسان به عملش ، دلش را خوش نکند بلکه به خاطر این تذکرات سعی کند تزکیه نفس کرده و عملش را اصلاح کند تا به درجات صادقین برسد. نباید مأیوس بشود که من دیگر اهل صدق و راستی نیستم. قطعا این حال، از شیطان است تا او را از ثواب و مقامات محروم کند. البته کسانی که مثلا وقتی دعا میخوانند، معنی آن را متوجه نمیشوند راحت هستند. آنها این الفاظ را میخوانند چون مطمئن هستند که از امام (ع) رسیده است و یا اینکه از الفاظ قرآن مجید هست،پس بدون شک نورانیت این کلمات در آنها اثر خواهد گذاشت و به مرتبه هایی از ثواب میرسند و شبهه ی کذب در دعاها و الفاظ ( که بیان کردیم ) برای این افراد که از معانی بی اطلاعند نخواهد بود.
اما کسانی که معانی را متوجه میشوند، باید بدانند که این معانی مراتب و درجات مختلفی دارد که مرتبه ی کامل و اعلای آن در معصومین است و بیشتر مومنین از بعضی از مراتب آن محروم نیستند مثلا همه ی مومنین دارای مرتبه ای از خوف و رجا ( ترس و امید ) هستند، زیرا لازمه ی ایمان به خداست. ( و خافون ان کنتم مومنین سوره3 ایه 169 ) ولی به خاطر اینکه تزکیه نفس نکردند و به خاطر قوت و توان هوی و شهوت ها، معصیت و گناه میکنند. چنانچه در دعای ابوحمزه ثمالی هم میخوانیم : پروردگارا گناهی که کردم از روی انکار خدایی تو نبوده و نه اینکه تو را کوچک و خوار شمرده یا اینکه خواسته باشم خود را در معرض عقوبت (عذاب) تو قرار دهم ... بلکه سبب منحصر آن تسویل (گمراهی) نفس و غلبه ی هوی و مساعدت شقاوتم و مغرور شدن به ستاریت ( پوشانندگی ) تو بوده است.
این هم عرض کنیم ایمان به خدا و ترس از عذاب او منافاتی ندارد با اینکه به خاطر غلبه ی هوای نفس، معصیت و گناه کنیم. مثلا بیشتر مردم یقین دارند جسد مرده با جماد فرقی ندارد ( یعنی هیچ حرکتی نمیکند) و کاری از او ساخته نیست ولی بر اثر غلبه ی قوه و نیروی واهمه بر قوه ی عقلیه، شبی تاریک در اتاقی که چراغ ندارد نمیتواند با مرده سر کند. برای همین در دعا از خدا یقین و ایمانی صحیح میخواهیم و شکی نیست کسی که دائما از خدا، خوف و ترس صادق بخواهد یعنی ترسی که با آن گناه و معصیت نکند و از روی جدیت هم بخواهد به او داده خواهد شد ان شاء الله . چنانچه وارد شده است هر کس بخواهد و در درخواست، کوشا و جدی باشد، خواهد یافت. ( من طلب شیئا وجد وجد )
و همچنین صدق و راستی مطلق و کامل در جمیع زوایا و مقامات منحصر به مقام معصوم (ع) است. لذا مراد از  آیه ی شریفه که میفرماید با راستگویان باشید، اهل بیت عصمت و طهارتند. ( و کونوا مع الصادقین سوره 9 آیه 120 )
الحمدلله این گناه هم تمام شد .


نوشته شده توسط الـــعبد در پنجشنبه 22 تیر 1391 و ساعت 03:01 ب.ظ [+] | نظرات ()