تبلیغات
گفتگوی دینی - ترک عمدی نماز 2

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

سلام علیکم . بحث مهم ترک عمدی نماز رو پیش میگیریم .
خلاصه و نکاتی از این مطلب :
1- به ترک کننده ی نماز تارک نماز میگویند.
2- زمانی که اگر ما به تارک نماز احسان و کمک کنیم گناه را ترک میکند و نماز میخواند، شکی نیست که اعانت و احسان کردن به او خیلی خوب است و در پاره ای موارد واجب است .
3- ظرف ایمان ، قلب است و اگر گناه کردید تاریک وسخت میشود و به تردیج نور ایمان محو میشود .
4- پیامبر اکرم (ص) فرمودند : کسی که نماز واجبی را پس از گذشتن وقتش بخواند، آن نماز بالا میرود در حالیکه تاریک و وحشت آور است و به خواننده ی خود میگوید : مرا ضایع ساختی خدا تو را ضایع سازد چنانچه مرا ضایع کردی.
 برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .
به ترک کننده ی نماز تارک نماز میگویند . مسئله ای مطرح میشود و آن کمک به تارک نماز است . روایات بسیاری در شدت عقوبت و عذاب کمک به ترک کننده ی نماز رسیده است . پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : کسی که ترک کننده ی نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته که اول آنها آدم و آخر آنها محمد صلی الله علیه و آله است . (لئالی الاخبار) و همچنین ایشان فرمودند : کسی که به روی تارک الصلوه ( ترک کننده ی نماز ) بخندد، مثل این است که هفتاد مرتبه خانه کعبه را خراب کرده باشد . ( لئالی الاخبار ص 395 )
حالا ما سه قسم کمک به تارک نماز را بیان میکنیم . دو حدیثی که از پیامبر اکرم (ص) ذکر شد ظاهرا در مواردی است که مثلا اگر به تارک نماز احسان و کمک کنیم باعث جرأتش بر ترک نماز میشود . در این مورد شکی نیست که احسان به معصیت کار و گناه کار موجب استمرار و تکرارش بر گناه شود حرام است ، و در موضوع و باب نهی از منکر ترک کردنش واجب است . نوع دوم زمانی است که اگر ما به تارک نماز احسان و کمک کنیم گناه را ترک میکند و نماز میخواند و در این هم شکی نیست که اعانت و احسان کردن به او خیلی خوب است و در پاره ای موارد واجب است . اما نوع سوم زمانی است که اگر ما به تارک نماز احسان بکنیم یا نکنیم، جرأت پیدا نمیکند که نمازش را ترک کند . معلوم نیست این نوع از کمک به تارک نماز، مصداق این روایات باشد . ( در همین رابطه با دفتر آیت الله خامنه ای تماسی گرفتم و نظر آنها این بود که اگر احسان کردن ما به خاطر ترک نمازش نباشد اشکال ندارد اما اگر نه، اونطور نباشد اشکال دارد . البته ان شاء الله دوستان به حرف ما یقین کامل نمیکنند و پیگیرتر خواهند بود. )
از بحث کمک به تارک نماز عبور میکنیم و به تبیین انواع ترک نماز میرسیم که چهار نوع دارد :
1- ترک نماز بطور کلی از روی انکار : یعنی نماز را واجبی که از طرف خداوند است نمیداند و اینکه به جا آورد را اجبار و حتم نمیداند ، چون منکر ضروری دین است کافر شده و در حقیقت انکار خداوند و خدایی او ، رسالت پیامبر و قرآن مجید را کرده است . چنین شخصی به عذاب ابدی دچار و راه نجاتی برایش نیست .
2- ترک نماز از روی آسان گرفتن و تنبلی : در این نوع، شخص نماز را انکار نمیکند بلکه به خاطر کم اعتنایی به کارهای آخرتی و مشغول شدن به شهوات و کارهای دنیایی ترک نماز میکند . اگر این شخص با ایمان از دنیا برود پس از اینکه عذاب شد نجات پیدا میکند . ولی خیلی مشکل و بعید است که انسان تارک نماز با ایمان از دنیا برود زیرا ظرف ایمان ، قلب است و اگر گناه کردید تاریک وسخت میشود و به تدریج نور ایمان محو میشود . مگر اینکه به فضل و یاری خدا و دوستی و ارادت به اهل بیت علیهم السلام ساعت مرگ به فریادش برسند و با ایمان از دنیا برود . اما در این رابطه حدیثی نقل میکنم که از خود اهل بیت رسیده است که میفرمایند : به شفاعت ما اهل بیت نمیرسد کسی که نماز خود را سبک گیرد و آن را ضایع سازد . چنانچه در همین مضامین از امام صادق (ع) حدیثی به دست ما رسیده است . ( جلد 3 بحارالانوار )
3- ترک نماز در بعضی اوقات : در این مورد شخص بخاطر اینکه در ایمان ضعف دارد و کم اعتناست گاهی نماز میخواند و گاهی نمیخواند . و یا اینکه به وقت نماز بی توجهی میکند که در خارج وقت آن را قضا کند . به نظر، این مورد مانند موارد بالا نیست اما به هر حال نماز را ضایع کرده و آن را سبک شمرده است که ظاهرا شامل روایت ذکر شده میشود. احادیث نقل شده در این موضوع واقعا زیبا و پرتأثیر است . پیامبر اکرم (ص) فرمودند : کسی که نماز واجبی را پس از گذشتن وقتش بخواند، آن نماز بالا میرود در حالیکه تاریک و وحشت آور است و به خواننده ی خود میگوید : مرا ضایع ساختی خدا تو را ضایع سازد چنانچه مرا ضایع کردی. همچنین ایشان فرمودند : تا وقتی که شخص مواظب باشد، نمازهای پنجگانه شبانه روزی را در وقت خود بجا آورد، شیطان از او ترسناک است و نزدیکش نمیشود . و هرگاه آن را ضایع ساخت شیطان بر او جرأت میکند تا او را داخل در گناهان بزرگ کند . ( صلوت وسائل الشیعه ابواب المواقیت باب 1 حدیث 12 ج 3 ص 81 )
4- ترک کردن واجبی از واجبات نماز : یعنی شخص نماز میخواند اما نه آنطور که از او میخواهند و شرایط صحیح بودن نماز را رعایت نمیکند مثلا در لباس نجس نماز میخواند و یا اینکه در هنگام قرائت و ذکر واجب، بدنش آرامش ندارد. چنین شخصی نماز را خوار و ضایع کرده و آن را سبک شمرده است. امام باقر (ع) میفرماید : پیامبر اکرم (ص) در مسجد نشسته بود که مردی وارد شد و مشغول نماز شد و رکوع و سجود نمازش را تمام نکرد ( ذکر واجب رکوع و سجود را یا نخواند یا اینکه درست نخواند یا اینکه آرامش بدنی نداشت ) پس رسول خدا (ص) فرمود : سر خود را بر زمین میگذارد مانند کلاغ که منقارش را بر زمین میزند و برمیدارد، اگر این شخص بمیرد در حالیکه نمازش این باشد، بر دین من نمرده است. ( صلوت وسائل باب 8 از کافی و تهذیب و محاسن - اربعین شهید ثانی )


نوشته شده توسط الـــعبد در چهارشنبه 21 تیر 1391 و ساعت 01:50 ق.ظ [+] | نظرات ()