تبلیغات
گفتگوی دینی - دروغ 4

http://up.vbiran.ir/images/kvvv99w484ezf4gex3.jpg

تماس با مدیر
ایمیل : Skipper.2012@Yahoo.Com

اطلاعیه : به نویسنده ای توانا در زمینه ی نویسندگی، برای ارسال مطالبی غیر از مباحث گناه شناسی نیازمندیم. کسانی که علاقه و توانایی دارند، با ارائه ی ایمیل در نظرات خصوصی و یا بخش تماس با مدیر، با ما در ارتباط باشند.
اطلاعیه : با عرض سلام و احترام به اطلاع میرسانیم به زودی و پس از اتمام سلسله مباحث گناه شناسی، مسابقه ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد ان شاء الله.

بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

سلام علیکم . ادامه ی بحث دروغ رو پیش میگیریم و به بحث کاربردی توریه ( تلفظ = Torieh ) و موارد جواز گفتن دروغ میرسیم .
خلاصه و نکاتی از این مطلب :
1- در توریه کردن زمانیکه نه مصلحتی و نه مفسده ای باشد، بهتر است احتیاط کنید .
2- مستحب است که اگر ضرر مالی و قابل تحمل باشد آن ضرر را قبول کند.
3- اگر اصلاح ، منحصر به دروغ گفتن است ، گفتن آن اشکالی ندارد .
4- در برخی از روایات دروغی که اگر در جنگ با کفار گفته شود غلبه بر دشمن حاصل میشود را تجویز نموده است .
 برای خواندن متن اصلی به ادامه مطلب مراجعه کنید .
توریه چیست ؟ توریه، گفتن حرفی است که دو معنی دارد . یک معنی آن راست و مطابق واقع و معنی دیگرش دروغ است . میگویند معنی درست آن را قصد می کند و مخاطب معنی دروغ آن را متوجه میشود . یک مثال میزنم که بیشتر مشخص و روشن شود . مثلا یک ظالمی به در خانه ی شما می آید تا از شما چیزی بخواهد . شما برای اینکه از او فرار کنید و خود را به او نشان ندهید به کسی که در خانه است میگویید اشاره به جای مخصوصی بکن و بگو اینجا نیست، یعنی در این محلی که من اشاره کردم و این معنی صحیح و درست است هرچند آن ظالم از این سخن میفهمد که شما در خانه نیستید . مثلا شما یک گناهی کردید و کسی از شما میپرسد که این گناه رو کردید ؟ شما میتوانید بگویید به خدا پناه میبرم اگر چنین گناهی کنم .
توریه سه قسم دارد : قسم اول اینکه در آن مصلحتی باشد یا اینکه دفع مفسده ای کند . مانند مثال ظالمی که عرض کردیم . در این صورت شکی در صحت و جواز گفتن توریه نیست . قسم دوم ان است که در گفتن توریه مفسده ای باشد . مثلا شما با گفتن توریه، مسلمانی را اذیت و آزار کنید که قطعا این نوع قسم از توریه حرام است . اما قسم سوم زمانی است که گفتن آن نه مصلحتی دارد و نه اینکه مفسده ای در کار باشد . بعضی از فقهاء گفته اند که حرام است زیرا توریه از اقسام کذب است . و بعضی دیگر از فقهاء هم گفته اند حرام نیست زیرا توریه از نظر موضوعی و حکمی از اقسام دروغ خارج است . به هر حال به خاطر دلیل های دو طرف ، بهتر است احتیاط بکنید . بنده خودم شخصا در همین رابطه با دفتر آیت الله خامنه ای تماس گرفتم و ( مضمونا ) پرسیدم در وضع عادی ( چنانچه ذکر شد ) میشود توریه کرد ؟ فرمودند بهتر است انجام ندهید .
در جاهایی دروغ جایز است یعنی میشود دروغ گفت که ان شاء الله بیان خواهیم کرد :
1- هر وقت ضرر جانی یا مالی یا عرضی برای خودش و یا دیگر مسلمانان داشته باشد و به خاطر گفتن ان دروغ، آن ضرر برطرف بشود جایز است و اگر لازم باشد قسم هم بخورد ، اشکالی ندارد . نه تنها اشکالی ندارد بلکه در جاهایی که ضررهای خیلی بدی مانند ضرر جانی در کار باشد واجب هم میشود . برای مثال ظالمی میخواهد مسلمانی را بگیرد و مالش را ببرد و زندانش کند . اگر از شما بپرسد که میدانید او کجاست و اگر بدانید و بگویید مرتکب حرام شدید و واجب است انکار کنید و اگر لازم شد قسم بخورید که مثلا نمیدانم کجاست . مثلا از امام صادق (ع) حدیثی رسیده است که فرمودند : دروغی که کفاره ندارد بلکه برای صاحبش اجر و ثواب ثبت میشود، قسمی است که برای خلاصی جان یا مال مسلمانی از شر ظالمی مانند دزد و غیره یاد شود . ( فقیه ) اینجا یه مسئه ای هم پیش میاد که ما گفتیم هر وقت ضرر مالی برای شخص باشه مطلقا دروغ جایز است و این حرف درسته . اما مستحب است که اگر ضرر مالی و قابل تحمل باشد آن ضرر را قبول کند . و حرف دیگری که باید در همین موضوع گفته بشود این است که مشهور فقهاء در این مقام و در این جایگاه ( که ذکر کردیم ) گفته اند لازم است توریه کنید بنابراین احتیاط آن است که اگر بتواند و حرجی نباشد ضرر را با توریه برطرف کند نه با اینکه بطور صریح دروغ بگوید .
2- دوم از مواردی که جایز است دروغ گفت، اصلاح است . یعنی هروقت بین دو نفر مسلمان جنگ و جدل شد و راه اصلاح منحصر به دروغ باشد میشود و جایز است که دروغ گفت یا به خاطر دروغ از کینه و دشمنی بین دو نفر مسلمان جلوگیری میشود . مثلا ممکن است بین زن و شوهری جدایی افتاده باشد و بخواهند طلاق بگیرند، جایز است که مثلا به مرد بگوید زن تو در دوری ات سخت ناراحت است و علاقه و از این مسائل و به زن هم همین حرف ها رو مثلا بزند . در اینجا این دروغ رابطه ی بین این دو نفر را التیام داده و مانع جدایی و طلاق آنها میشود.
مثلا کسی به شما پیغام تندی میدهد تا به کسی برسانید و او را آزرده خاطر کنید شما برای اینکه بین آنها را اصلاح کنید به طرف میگویید که فلانی از شما تعریف کرد و در خوبی شما چنین و چنان گفت . چنانکه حدیثی تقریبا به همین مضمامین از حضرت صادق (ع) بدست رسیده است . ( وسائل الشیعه کتاب حج باب 141 ج8 ص579 ) و یا مثلا حدیثی است که در وصیت پیغمبر (ص) به امام علی (ع) میباشد که فرمود : بدرستی که خداوند دوست میدارد دروغی را که برای صلاح و اصلاح گفته شود و دشمن میدارد سخن راستی که موجب فساد باشد . ( وسائل الشیعه کتاب حج باب141 ج8 ص578 ) دوستان خواهشا باز دقت کنید . خداوند حرف راستی که موجب فساد شود را دشمن میدارد. البته ان شاء الله مستحضر هستید که اصلاح عبادتی بزرگی است. در همین رابطه حدیثی از پیامبر اکرم (ص) ذکر میکنیم که فرمود : بجا نیاورده شخص عملی را بعد از بجا آوردن واجبات که بهتر باشد از اصلاح دادن بین مردم بگوید گفتار نیکی و افزوده کند کردار نیکی را. ( بحارالانوار ج15 )
دروغ در جنگ : در برخی از روایات دروغی که اگر در جنگ با کفار گفته شود غلبه بر دشمن حاصل میشود را تجویز نموده است .
وعده ی به اهل : یک نوع دیگر از دروغ وعده دادن به اهل است مثل اینکه همسر شخص، از او چیزی بخواهد ، مرد به او وعده میدهد که مثلا انجام میدهد در حالی که نمیخواهد به آن وعده وفا کند . درباره این نوع دروغ، روایات ضعیف است برای همین مشکل است اگر بخواهیم جوار گفتنش را بدهیم مگر اینکه اکراه و اضطرار باشد . مثل اینکه اگر وعده ی دروغی به او ندهد مزاحمش میشود و سخت ناراحتش میکند تا اینکه خدای نکرده منجر به طلاق میشود .


نوشته شده توسط الـــعبد در یکشنبه 18 تیر 1391 و ساعت 11:00 ب.ظ [+] | نظرات ()